sobota, 28 maja 2016

Splot zygzak





Cześć


Dzisiaj pokażę wam jak zrobić ozdobny splot w postaci zygzaka.

Kluczem do uzyskania ładnego zygzaka jest ilość rurek osnowy. Mój koszyk ma 36 rurek. Aby wyszedł ładny wzór liczbę 36 muszę podzielić przez jakąś podzielną liczbę (np. 3, 6, 9) i dodać lub odjąć 1. Ja podzieliłam przez 6 i dodałam 1 co dało mi 7 :) 
Teraz muszę wymyślić schemat, który w sumie da 7. U mnie jest to 3 przed, 1 za, 2 przed i 1 za

 


Takim schematem idziemy dookoła koszyka. Już w drugim okrążeniu widać że wzór zaczyna przesuwać się w prawo.



Gdy osiągniemy pożądaną wysokość musimy zawrócić splot, tak aby zaczął się przesuwać w lewo, dzięki czemu zacznie formować się zygzak. Żeby wszystko wyszło równo musimy zawrócić na końcu schematu (czyli po 2 przed i 1 za) oraz w miejscu, w którym zaczęliśmy wyplatać. Nie trudno wyliczyć, że takie miejsce będzie po 7 okrążeniach, ponieważ mój schemat złożony jest z 7 rurek. Jeśli były by to 4 rurki to po 4 rurkach mogłabym zawrócić.

Po zawróceniu wyplatam w odwrotnym kierunku czyli 1 za, 2 przed, 1 za i 3 przed.



Gdy idziemy drugi raz ze schematem odwróconym staramy się zakryć miejsce zawracania, tak aby nie powstała dziura.


 


Jeśli chcemy wypleść wysoki koszyk to po 7 okrążeniach ponownie zawracamy w prawo, itd aż do pożądanej wysokości. Ja potrzebuję niskiego koszyka, więc zakończę na 1 zygzaku.

 


 UWAGI

Zygzak wygląda bardzo ładnie jeśli mamy albo gęsto ułożone rurki osnowy (u mnie standardowo są co 2 cm) lub gdy damy po dwie rurki osnowy.

Dodatkowo uroku dodaje wyplatanie z grubych i sztywnych rurek. Uzyskamy to poprzez zwijanie rurek na grubym drucie z szerokiego pasma gazety (8-9cm), a także gdy pomalujemy je gęstą farbą akrylową.

Mam nadzieję, że przypadnie wam do gustu ten splot :) mimo, iż przy jego wyplataniu należy się skupić na liczeniu ;p










 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz